Matching

Body & Byxor - Nelly.com // Bälte - H&M // Skor  - Nike

Three sisters

Idag tog vi tåget till Katoomba och besökte Blue Mountains nationalpark. Vi stog en lång stund och beundrade den vackra utsikten! Vi såg även "Three sisters" vilket är de tre kända bergen som ligger alldeles bredvid varandra. Vi hade med oss lite picknick så vi stannade där nästan hela dagen och fick även vara med om den vackra solnedgången. Tåget hem tog två timmar så direkt efteråt gick vi till Dominos och beställde hem lite middag, det blev pizza i sängen framför en romantisk film. En väldigt bra dag och nu ska jag sova!

Marknad och mat

Idag var det som sagt marknad i The Rocks så vi gick dit för att se vad de hade. Det såldes kläder, smycken, mat, tvålar, glas, boomeranger mm. Vi fastnade vid ett stånd där det stog en supertrevlig man som sålde torkad frukt. Jag köpte med mig en påse med torkad mango då jag tycker att det är så gott! Vi lyssnade en stund på en duktig kille som sjöng och spelade gitarr innan vi gick vidare. Vid 14-tiden gick vi till ett foodcourt och köpte med oss vietnamesisk mat. Har aldrig ätit det innan men det var supergott. Jag åt en nudelsallad med de godaste vårrullarna någonsin (drooling) medan Emma åt Pho. Vi satt i den botaniska trädgården och åt medan vi såg ut över både Harbour bron och Opera huset. Efter en lång stund gick vi vidare i parken och gick förbi flera stycken brudpar som precis hade gift sig, så fint! Sedan gick vi till Operahuset för att titta på solnedgången och ta bilder. Nu är det kväll, vi är hemma och jag ska snart laga lite middag då jag är så hungrig!

Chinese garden

Vi besökte den vackra "Chinese garden of friendship" imorse när vi började vår dag. Vackra träd och färgglada blommor, fåglar som flög över en och fiskar som simmade i dammarna. Det var även två människor som hade klätt ut sig till geishor så jag smög efter dem för att ta lite kort haha. Innan vi fortsatte vår dag satt vi en stund i solen och njöt av vädret!

Saturdayy

Godmorgon! Vi bestämde oss för att smyga in lite frukost på rummet idag, tror ej att man får äta här inne men vi ville ligga kvar i sängen så jag tog in två skålar så att vi kunde äta flingor. Igår kväll gick vi till Vapiano för att äta middag och dricka drinkar vilket var jättemysigt och maten där är så fruktansvärt god. Jag beställde en pasta med ratatouille och en passionsmojito till det. Idag ska vi till en marknad som hålls på lördagar och söndagar i The Rocks. Förhoppningsvis finns det god mat att köpa så att vi ska sätta oss i the Royal Botanic garden och bara äta och mysa! Kram

Our day

Idag har vi varit i norra delen av Sydney. Vi tog en promenad över på Harbour bron och fick se en vacker utsikt över Sydney och Operahuset. Det blev en hel del bilder! Sedan gick vi förbi en massvis med söta hus innan vi kom ner till en hamn där vi först satt en lång stund på en parkbänk och njöt av solen. Därefter förflyttade vi oss till en park där vi la oss på gräset och njöt. Jag fick allt lite färg i ansiktet, har ganska så rosiga kinder nu.

Efter en lång stund i solen gick vi in till city för att hitta ett lunchställe. Vi letade ett ganska bra tag och tillslut orkade vi inte gå mer och satte oss på ett café. Men vi valde rätt för både kaffet och maten var supergod. Jag beställde en avacado macka och en cappucchino (suprise suprise) och Emma tog en long black + en smörgås med veggies och fetaost. Vi satt en lång stund och åt och pratade, det var ett väldigt mysigt café och de som jobbade där var väldigt trevliga.

Efter vår lunch gick vi över bron igen till andra sidan där The Rocks ligger. Vi gick igenom stället och tittade på alla byggnader, det är roligt när det både finns moderna och gamla byggnader, söta och annorlunda. Självklart hittade vi en färgglad vägg (igen). Av någon anledning måste jag alltid ta kort vid en färgglad vägg, men det är ju ändå najs. Efter några kort vandrade vi hemåt igen. Ikväll vill vi ut och äta. Eftersom jag är sugen på pasta och Emma är sugen på pizza drar vi nog till Vapiano som ligger nära där vi bor. Kan aldrig sitta fel!
(Haha ser ni mina rosiga kinder x))

Blue

Vi åkte till Ikea

Ja, som rubriken säger - vi åkte till Ikea. Ibland saknar man svensk mat/snacks så vi åkte dit och åt lunch + köpte med oss en massa gott hem. Blev ganska så lycklig när jag såg att de hade en vegansk rätt, så jag åt tofu med bönor, majs, sötpotatis mm i en wrap medan Emma åt det traditionella, köttbullar med lingonsylt. Jag köpte med mig hem lite lakrits, chokladbollar, damsugare och frysta grönsaksbollar som jag ska pröva ikväll. Nu är vi nöjda och glada haha och det var väldigt lätt att åka dit dessutom. Vi hoppade på ett tåg och det tog nog ca 10 min att åka dit vilket gick väldigt snabbt. (Y)(Y)

First day in Sydney

En solig dag i Sydney. Vi har mestadels promenerat runt för att titta på Opera huset mm. Vi åt lunch på en mysig restaurang och efteråt köpte vi glass såklart ;) Vi har tittat lite i butiker, vill så gärna ha en jeansjacka som jag hittade på Topshop men får fundera lite först. Innan vi gick tillbaka till hostlet handlade vi lite bröd så vi har till morgondagen. Ikväll blev det ris med vårullar till middag + att vi har hunnit tvätta en tvätt vilket är skönt. Ska gå nu och titta om tvätten har torkat klart och sedan ska jag spendera resten av kvällen till att dricka te, äta choklad och titta på en film, kram xx

25 April

Bilder från Byron Bay..

Hej från Sydney! Yeayyyy nu är vi äntligen här efter 13 timmar på buss. Vi spenderade hela natten på bussen och jag lyckades få ganska så mycket sömn men det är verkligen inte bekvämt att sova på en buss så det var nog ändå ganska jobbiga timmar. När vi kom fram klockan 07 satte vi oss på Starbucks eftersom vi inte kunde komma in på vårt rum, då check in var klockan 14. Så vi satt en stund på caféet och drack kaffe, sedan lämnade vi in väskorna på hostlet och gick runt en stund på stan + köpte mat innan vi gick tillbaka hit för att få vårt rum. Btw, vi bor på ett jättefräscht hostel, det känns mer som ett hotellrum fast med kök och badrum som vi delar med andra. Läget ligger även väldigt bra, i mitten av allt! Jag är så taggad på att vara här i 13 nätter nu, vi kommer hitta på en massor med roligt :)

Byron

Jag tycker verkligen om varenda ställe här i Australien. Dagarna i Byron har gått superfort och nu har vi 2 nätter kvar här innan vi åker vidare till Sydney. Idag har vi legat på stranden och solat, badat och lekt med vår bodyboard som vi hyrde (så roligt det var). Vi åt lunch på ett raw food ställe som hade massvis med vegansk och raw food. Emma och jag beställde in en acai bowl, en burgare, en iskaffe och en raw cookies and cream kaka. Det var såååå gott, älskar sån här mat! Och kakan var verkligen fantastiskt god! Efter vår lunch tittade vi runt i butiker och sedan satte vi oss som sagt vid vattnet för att titta på solnedgången. Nu är denna dag snart slut och jag ser fram emot vad morgondagen har att erbjuda! Kram

Dessa solnedgångar

Vilken vacker solnedgång Byron bjöd på ikväll. Vi satt vid vattnet, tittade på när folk surfade, hundar som lekte längs stranden och solen som sakta gick neråt. Får inte nog av solnedgångar..

The lighthouse

Idag gick vi till Byron Bays kända fyr vilket var fantastiskt fint. Vår hike tog en bra stund men vi såg så mycket fint på vägen och tog massvis med bilder. Vädret var lite mulet på förmiddagen vilket egentligen bara var positivt för oss, då det självklart hade varit jobbigare att gå när solen strålar som mest. På vägen tillbaka gick vi längs stranden och då sprack vädret upp så vi valde att lägga oss och sola en stund. Imorgon vill vi hyra bodyboards så att vi kan glida på vågorna ;) Godnatt!

Time to explore

Några mobilbilder..

Godmorgon! Vi befinner oss i mysiga Byron Bay och igår gick vi runt på stan och tittade bland alla myiga affärer och caféer, vi vill typ pröva varje café här för att allt ser så gott ut! Vi satte oss på ett café och när vi väl hade beställt varsin god smörgås så fick jag syn på den enda veganska chokladkakan de hade och ba: den måste jag pröva en annan dag!! Hittade även ett café där de sålde massa raw food vilket jag också blev taggad på :P Sedan gick vi till stranden och låg där en bra stund, solade, pratade och badade! Till middag kokade vi sötpotatis som vi sedan mosade och till det hade vi kikärtor, rödlök, morötter och sallad, supergott!

Nej nu ska jag sluta skriva och istället gå upp och äta lite frukost. Idag ska vi iväg och hikea till den "kända" fyren här i Byron bay :)

Love the beach

Gamla bilder från Hervey Bay...

It is a paradise

Oj vad vi gillar detta ställe! Inte konstigt att det heter Surfers paradise (det är ju ett paradis ;)). Idag har vi legat på stranden och solat, lyssnat på musik, hoppat i vågorna som är fruktansvärt stora här, the lifeguards går runt hela tiden och ropar åt folk att hålla sig inom "bad området" osv. De åker runt på sina jet skies och håller koll, hellikoptrar som åker fram och tillbaka över en.. lite läskigt ändå men bra såklart. Till lunch gick jag iväg och köpte oss varsin acai bowl, åh så gott det var! Vill typ äta det varje dag för resten av mitt liv. Till kvällsmat passade vi på att använda ugnen då det aldrig finns ugnar på hostels. Morötter, lök, potatis, sötpotatis, broccoli och kikärtor slängde vi in i ugnen och det blev också så fruktansvärt gott! Nu ska avlsuta kvällen med en serie innan jag somnar. Godnatt!

Bra födelsedag!

En promenad på stranden och därefter ett dopp i bubbelpoolen. Middag på en vegansk restaurang där vi sedan köpte med oss varsin "raw" bakelse hem. Förbi systemet snabbt för att köpa lite cider och vin. Sedan hem och mysa i sängen framför ett avsnitt av Riverdale. Min födelsedag har varit fantastiskt bra! Så nöjd och nu är jag 20 år, aaahh galet :)

Our apartment

Hej från Surfers Paradise! Vi har kommit fram till vår underbara apartment som vi ska bo i, i tre dagar. Det är en väldig uppgradering om man jämför med alla smutsiga hostels man bott på innan haha. Konstigt nog kostar det inte alls mycket för oss att bo här där vi nu har både sovrum, kök, badrum, vardagsrum, balkong över havet och tvättmaskin. Vi är så nöjda så + att det passar bra att bo lite lyxigare nu på ens födelsedag! På vägen hit gick vi förbi en vegansk restaurang så förmodligen går vi dit ikväll!

Pink wall

15 April

Godkväll! Idag hade vi vår sista heldag här i Brisbane. Vi förlängde vår vistelse med en dag, så imorgon checkar vi ut och åker vidare till Surfers paradise. Vi har haft det så bra här i Brisbane, gått runt på art galleries, solat vid lagunen, ätit god mat, shoppat lite och tagit mängder med kort. I förgår lyckades jag stuka foten och kunde inte gå efter det så en lifeguard kom och lindade om min fot. Dagen efter försökte vi åka runt med buss och idag har foten mått så mycket bättre. Nu är vi tillbaka i hotellet och ska snart äta lite middag innan vi drar ut för att ta en drink :)

Day 1 in Brisbane

Vår första dag i Brisbane börjar närma sig sitt slut. Vi har haft en jättehärlig dag med strålande sol. Vi har gått runt bland skyskrapor, tittat i affärer, ätit lunch i en park, varit på ett museum och sedan avslutade vi dagen med att handla med oss lite mat hem till hotellet. Vi har även passat på att köra en tvätt då nästan allt jag hade var smutsigt så den blev precis klar vilket är skönt. Imorgon ska vi nog försöka hitta till Brisbanes lagun som ser underbar ut, eftersom vi aldrig kan få nog av sol och bad ;) Kram på er

På ett café i Noosa

Hejsan hoppsan! I två dagar har vi befunnit oss i den lilla staden Noosa som ligger nära Sunshine coast. Vi har bott på ett ganska så dåligt och smutsigt hostel men caféerna är supermysiga och stranden är helt underbar! Vi spenderade hela vår gårdag på stranden, solade och hoppade i vågorna. Vågorna var enorma och jag har aldrig varit med om så stora vågor innan. Idag beger vi oss vidare, till Brisbane! Nu börjar storstäderna komma vilket ska bli roligt. Dock har jag inte fått nog av stränder och sol än. Vi har checkat ut från hostlet och sitter med all vår packning på ett café, dricker kaffe och äter panini. I Brisbane har vi faktiskt bokat dubbelrum på ett billigt hotell. Vi blev så trötta på att bo i smutiga dorms och att sova med andra så det fick bli ett billigt hotell denna gång. Det gick bara på 1000kr var för 4 nätter vilket är ett väldigt bra pris. Men nu ska vi sitta här ett tag för bussen går inte förräns vid 15-16 tiden.

Nu åker vi vidare

En blandning av bilder från de senaste dagarna/veckan. Idag har vi hängt på stranden igen och tittat när tjejer och killar surfar. Vi var även vid mataffären och handlade middag, tacos blev det idag! Imorgon tidigt tidigt på morgonen lämnar vi denna älskade lilla stad och åker neråt till Noosa. Bussresan kommer ta ca 9 timmar så jag hoppas att de har internet på bussen så att man kan titta lite på videos osv. Nu blir det snart läggdags, är så trött. Hej så länge :)

Fredag

Idag har vi spenderat hela vår dag på stranden där vi solat och tittat på när en grupp små ungdomar surfat bland vågorna. Det är en surfing festival/tävling här i Agnes Water som ska hålla igång hela helgen så förmodligen går vi tillbaka till stranden imorgon för att fortsätta att titta! Det ser så enkelt när de glider runt på vågorna men nu vet man själv att det inte är så lätt haha. Nu på kvällen har vi och två andra vänner från Sverige som vi träffade på Fraser grillat mat, bland annat paprika, majskolvar, champinjoner och lök. Så åt vi det med en massor med grönsaker, så gott! Kram

Surfing

Idag har vi för första gången surfat! Vi var ett stort gäng med tre stycken ledare som visade hur vi skulle göra och hjälpte oss bland vågorna. Det var väldigt svårt att ställa sig upp på brädan samtidigt som man skulle tänka på en massa andra saker så flera gånger välte jag omkull och snurrade runt bland vatten och vågor haha. Tillslut gick det och jag stod upp hela vägen in mot land. Kände mig ganska så nöjd efter det, att jag liksom hade klarat av att stå upp en gång räckte. Vågorna var riktigt stora och jag hade svårt att hålla koll på både mig och brädan när vågorna kom mot en. Man skulle hålla brädans spets ut mot vattnet och liksom trycka upp den när vågen kom så att den åkte över vågen och inte in i den. Detta hade jag lite problem med så jag vart ganska omtumlad där i vattnet. Det måste ha sett sjukt roligt ut, speciellt för ena ledaren som också var lifeguarden som sa åt oss igår att komma längre in mot land. Tydligen hade han berättat om oss för sin kompis som var fotograf så även han kom fram till oss senare och ba: var det ni som hade blivit upphämtade igår för att ni simmade för långt ut bland strömmarna? Lite pinsamt men roligt haha. Alla är verkligen så trevliga här (okej förutom vår main ledare som slängde ut sig en massa sexistiska kommentarer när vi alla skulle ta gruppbild på slutet. Var så sjukt arg på honom. Han la kommentarer som ”tjejerna ska ställa sig ner på knä för det är ni så bra på” och skämtade med att ”nu kan tjejerna ta av sig sina bikiniöverdelar” medan han viftade med en sedel framför våra ögon. Alltså usch äckel.

Efter vår surfinglektion satte vi oss på ett café och åt wait for it… avacado macka! Så gott och får aldrig nog. ”Smashed avacado on toast” är nästan det enda jag beställt varje gång vi har ätit ute på fik. Alltså deras avacados här är det bästa jag har smakat! Efter en god lunch la vi oss på stranden och somnade så trötta som vi var. Blev väckt av en söt liten hund som slickade mig i ansiktet och det fick mig att sakna min egna lilla bebis där hemma. I alla fall, nu är vi tillbaka på vårt hostel. Jag tog mig en superlång dusch och nu har vi precis lagat middag. Älskar min färgglada tallrik som består av bönor, sallad, gurka, ris och broccoli!

Sunset time

Kangaroo sanctuary

Efter Fraser Island och Hervey Bay bestämde vi oss för att åka tillbaka till Agnes Water. Det var något med detta stället som tilltalade oss. Sist vi var här regnade det så aktiviteterna vi ville göra var inställda. Därför åkte vi hit igår igen, vi bor på samma hostel som innan och idag har vi hittat på en massor med roliga grejer! Vi började dagen med att bada i havet. Det var sjukt stora vågor som vi hoppade runt i och plötsligt stog en lifeguard och vinkade in oss till stranden. Tydligen hade vi varit lite långt ifrån där man fick bada så vi fick oss en liten utskällning haha, nä men han var väldigt snäll och undrade vart vi kom från och vad vi skulle göra ikväll mm..

På eftermiddagen åkte vi iväg till ett känguru sanctuary. Alltså detta var bland det bästa jag gjort! En man som bodde på gården hade hand om alla kängurus som från början hade varit föräldralösa ungar. De fick springa fritt vart de ville, så de var inte instängda vilket jag var glad över. Han berättade mycket om kängurus och om landet Australien generellt. Både kängrurus och koalabjörnar börjar utrotas och det är ingen som gör något åt det. Mängder med kängurus dödas varje år för att de + kor äter upp all gräs i landet. Och istället för att minska köttkonsumtionen så dödar man kängururna istället. Man märkte hur mycket mannen brydde sig om miljön och djuren så när han berättade om allt detta blev jag väldigt rörd då jag själv brinner för detta. En annan sak han pratade om var att kängurus som bara äter gräs och grönsaker, de har inga sjukdomar över huvudtaget. Skulle man dock mata de med något annat skulle de kunna få cancer. Sedan jämförde han de med oss människor som äter skitmat och därför har fullt med sjukdomar. Lite roligt ändå, för om alla människor bara skulle leva på en plantbaserad diet skulle så många fler vara hälsosammare och friskare. Vi satt en lång stund med kängururna, matade de med sötpotatis och tog massor med kort. På kvällen åkte vi sedan till 1770 för att se solnedgången, bilder från det kommer senare ikväll, kram!

Fraser Island

Fraser Island - världens största sandö där det finns massvis med olika djur bla dingos, spindlar, ormar och ödlor. Vi bestämde oss för att boka en trip ut dit för att campa i två nätter. Vi var ett gäng på 28 pers som åkte ut med 4 stycken bilar, ut till ön där vi spenderade tre dagar med roliga aktiviteter och tältande. I början var jag supernojig, speciellt efter att ha hört historier om barn som hade blivit uppätna av dingos, människor som hade simmat i havet, blivit tagna av strömmen och dött/drunkat/blivit uppäten av hajar. Vår ledare gick tydligt igenom hur vi skulle bete oss om vi träffade på dingos eller dödliga ormar. Vi skulle alltid ha koll på vart man gick, man fick aldrig vara ute själv utan skulle alltid ta med en vän. På kvällen om man behövde gå utanför lägret för att gå på toaletten skulle man ha med sig ett dingo stick + alltid ha på ficklampan. Snacka om att man vart uppskrämd, men allt gick bra trots allt.

Vår första dag åkte vi ut till Lake Wabby som låg vid en stor sandöken. Vi fick gå igenom skogen i en timme innan vi kom fram till sjön som var liten och svalkande. I sjön fanns fiskar som åt huden på ens fötter så jag satt en lång stund och tittade på när småfiskar åt på mina fötter haha lol. (Samma sak som när man betalar för att stoppa ner fötterna i ett akvarium för att låta fiskar äta ens hud.)

Vi kom tillbaka till lägret på eftermiddagen innan det hann bli mörkt för att laga middag. Barbecue blev det på kvällen och som tur var fick man köpa med sig sin egna mat så jag och Emma grillade majskolvar, paprika och veganska schnitzlar som vi åt med en massa grönsaker och bröd. Jag var nog den enda veganen där men det var typ 7 andra vegetarianer vilket var lite roligt. Så vi hade vår egna grill så man slapp få äckligt köttfett på sin mat. Vi sov i tält båda nätterna vilket jag tycker är mysigt, men som sagt är det inte samma sak som att tälta i Sverige för att man vet att man är typ "omringad" av farliga djur vilket är lite läskigt.

Nästa dag åkte vi till en liten flod, eller jag vet ej hur man ska kalla det. Men det var kristallklart vatten som ledde ut till havet så om man la sig längst bort i floden så flöt man utåt mot havet med strömmen. Lite häftigt ändå. När vi på kvällen åkte förbi stället igen med bilarna fick vi syn på en dingo. Mitt hjärta bultade och jag kastade upp kameran, bytte objketiv till det jag kan zooma in med långt och hann knäppa en bild på hunden. Så himla häftigt och blev så glad att vi hann se en dingo på vår resa!

Därefter åkte vi vidare längst stranden tills vi var framme vid Maheno vraket. Denna båt användes under första och andra världskriget och användes även som ett sjukhus fartyg. När båten gick på grund ville ingen köpa fartyget och därför har den legat kvar där på stranden. Vi tog en del bilder här och det fick även bli enn gruppbild på vårt gäng (bara svenskar haha, men svenskar är bäst!).

Det nästa stoppet blev en utkiksplats där man ofta kan se hajar simma runt i havet. Vi såg dock inga men det var okej ändå för utsikten var helt fantastisk! Alltså detta land är så vackert!

Efteråt åkte vi till det sista stoppet för dagen, vilket var The Champagne pools. Man fick inte bada i havet pga strömmarna men där inne kunde man bada eftersom stenarna skyddade en liksom. Varje gång det kom en stor våg släpptes det in massa skum från vattnet därav namnet "Champagne pools".

Tredje och sista dagen hade vi inte så mycket tid på oss då färjan hemåt skulle gå klockan 14.00. Därför blev det bara ett stopp men det var nog ett av det bästa stoppen, Lake Mckenzie. Helt otroligt vilken fin sjö! Sanden var dessutom som på Whiteheaven beach, att man kunde skrubba håret och kroppen i det för att bli len och glansig. Även smycken i guld osv kunde man polera. Jag gillar hur turkost och klart vattnet var i början och längre ut i sjön blev det plötsligt supermörkt! Här var vi i alla fall och badade + solade de sista timmarna innan vi åkte hemåt. Och det var vår Fraser Island resa! Spännande och rolig!

Update

Hej, det var ett tag sedan nu! Vi kom precis tillbaka till vårt hostel i Hervey Bay efter tre dagar på Fraser Island (världens största sandö). Vi har haft det superbra men tänkte berätta mer sen när jag kan lägga upp flera bilder. Ville bara göra en snabb update!