Dåligt väder

Regnig morgon och förmodligen kommer det att vara så hela dagen. Vill hitta på grejer här eftersom vi bara bor två nätter i Agnes Water men det är svårt när vädret är kasst. Här i Agens Water bör man ta surfing lektioner säger de, men jag känner mig lite tveksam när det är blåsigt, regnigt, stora vågor i havet mm. Igår när vi kom hit hyrde vi i alla fall cyklar och cyklade ner till stranden där jag tog lite kort. Vi cyklade sedan vidare till mataffären, köpte lite middag och direkt efter det började det regna och därför cyklade vi hem igen...

Fave album

Zara Larssons "So good" och Ed Sheerens "Divide" - alltså jisses vilka bra album! Jag har lyssnat så mycket det senaste och det är nog de enda albumen jag lyssnat på också, kan verkligen inte sluta. Älskar alla deras nya låtar men här är några favoriter!

- Only you, Zara Larsson
- Nancy Gulligan, Ed Sheeren
- Symphony, Clean Bandit + Zara Larsson
- Galway girl, Ed Sheeren

Tornado

Man kan ju säga att jag och Emma "flydde" från Airlie beach när vi fick reda på att en tornado var påväg dit. Nej men medan vi var ute på segelbåten fick vi reda på att en cyklon var påväg och jag fick panik eftersom vi var då fast ute på havet i en båt. I alla fall, cyklonen ska komma till Townsville imorgon men den når såklart Airlie beach också, vilket vi kände igår kväll när vi väntade på bussen. Det blåste och regnade fruktansvärt mycket hela dagen, alla gick till mataffären för att bunkra upp med mat, flera hostels skulle behöva evakuera pga att havet låg så pass när och affärer var förtejpade så att vatten inte skulle komma in.

Men vi slipper allt det där nu för vi hoppade på nattbussen och nu är vi i Agnes Water. Här blåser och regnar det bara lite vilket är skönt. Vi ska när som helst checka in på detta mysiga hostel som bjuder på frukost, har bra wifi och aktiviteter som man kan göra. Vi vill lära oss att surfa här men vädret borde såklart bli lite bättre först. Vi får se vad vi hittar på, kram!

Whitsundays

För några dagar sedan var vi ute på en segelbåt och åkte runt Whitsundays island. Vi fick snorkla väldigt mycket, vi såg Whiteheaven beach och jag är så sur på mig själv att jag tog med en urladdad gopro. Så inga bilder därifrån :( Men så vackert det var, fastän det var dåligt väder och regn. Vi såg sköldpaddor som simmade runt bredvid båten, vi seglade förbi delfiner (gissa vem som såg dem först hehe) och när vi snorklade såg vi supermånga vackra fiskar! Vi sov på båten i två nätter och första halvan av resan mådde jag skit. Jag var så sjösjuk och mådde illa hela tiden, men sista halvan av resan blev mycket bättre. Fastän att vi hade ganska så dåligt väder så var det ändå en härlig upplevelse, att få segla runt på havet i Australien!
Solnedgången var fantastisk!

Airlie beach

Going sailing

Inatt sover vi för första gången i ett dorm med 6 andra tjejer. Det är helt okej förutom att när vi ska sova vill alla ha på fläkten och ac. Så här ligger jag nu vaken och kan inte somna om för att det är så fruktansvärt kallt. Jag har som sagt väldigt lätt för att frysa och fastän jag ligger med tjocktröja på mig + hela kroppen under täcket och försöker andas varm luft på mig själv så fryser jag ändå. I alla fall, idag (om flera timmar) ska vi ut med en seglingsbåt i två nätter. Vi ska segla runt Whitsunday Island och det kommer bli helt fantastiskt! Är peppad :)

The ocean

Snorklat bland fiskar, korallrev och haj + dykt med sköldpadda - häftig upplevelse!

Redan i en ny stad

Vår frukost imorse var så god! Avacadomackor, flingor, mango, kaffe, juice! Vi checkade ut från hostlet klockan 10.00 idag, hoppade på en greyhound buss vid 14.30 och lämnade Townsville. Nu är vi några timmar senare på ett nytt hostel i Airlie Beach. Om några dagar ska vi ut på en segelbåt, segla runt Whitsunday island, övernatta, snorkla, sola och njuta! Det kommer att bli helt fantastiskt, men såklart får jag proppa i mig åksjukstabletter under resans gång. Tycker att det är så tråkigt att jag blir sjösjuk för jag verkligen älskar att åka båt! Det är så underbart att åka fram på havet och kunna lägga till vart man vill.

Magnetic island

Idag har jag gått från att vara människa till en kräfta. Nej men seriöst, tack och lov att ni inte kan se hur jag ser ut i ansiktet för det ser inte bra ut. Blev rädd för mig själv när jag tittade i spegeln. Vi har varit ute hela dagen och jag var tyvärr lite snål med solkrämen idag så jag får skylla mig själv. Idag åkte vi i alla fall över till Magnetic Island och gick till Horseshoe bay vilket var en 6km promenad. Vi var nog inte framme förrän två timmar efter att vi hade börjat gå eftersom det var fruktansvärt mycket uppförsbackar och det fanns ingen gångväg så vi gick på bilvägen. Vi var helt slut när vi var framme så det första vi gjorde var att sätta oss på ett café för att beställa lunch. Åt en falafelwrap vid stranden och vi bara njöt av att vi äntligen kunde vila fötterna. Efteråt badade vi och solade innan vi tog bussen och färjan tillbaka till Townsville. Vi var precis i mataffären och handlade middag, ikväll ska jag äta ris, avacado, sallad och kikärtor - är såååå taggad! Bland det bästa jag vet!

Ny stad

Då var vi i Townsville! Vår första dag här började med att vi gick runt i staden för att utforska lite. Vi köpte sedan med oss lite picknick som vi åt på stranden medan det åskade och regnade. Det var ganska skönt att sitta där ute i regnet för någon timme senare var solen framme igen så lite regn skadade ej. Efteråt gick vi till en vattenlekpark där barn sprang runt och lekte medan jag och Emma svalkade oss en stund. På eftermiddagen tog jag mig en lång powernap eftersom jag var väldigt trött och efter det gick vi ut och åt på en restaurang. Därefter satt vi och spelade kort i vårt hostel + körde en tvätt (så äntligen har vi lite nytvättade fräscha kläder). Nu är klockan 03.30 här och Emma sover för fullt men jag är fortfarande pigg. Skulle nog inte ha tagit den där tuppluren förut... Ska i alla fall försöka sova nu eftersom vi ska ut till Magnetic Island imorgon! Kram

The reef

Något som tydligen var tvunget att göra i Cairns var att åka båt ut till revet för att snorkla. Därför bokade jag och Emma en extra natt i staden för att hinna med en heldag ute på havet. Båtresan till revet var rent ut sagt hemsk, just för att jag var sååå sjösjuk. Satt med typ tre andra personer längst bak i båten med spypåse i handen. När vi var framme och hoppade ner i vattnet försvann illamåendet direkt vilket var skönt. På vårt första stopp snorklade vi och fick se massvis med fina koraller och fiskar. Aldrig sett något liknande! När vi kom till stopp nummer 2 var det dags för dykning. Ja, jag och Emma hade bokat in att vi ville dyka. Problemet var att när jag är under vattnet och inte kan andas då får jag lite smått panik. Är nog inte en vattenmänkiska direkt. Men jag valde att dyka ändå just för att det är en häftig sak som man någon gång i sitt liv borde testa. Förutom att jag hela tiden tänkte noga på min andning under vattnet och oroade mig för om jag skulle överleva eller ej haha, så var det väldigt häftigt att dyka! Man kom så nära reven och vi fick se stora sköldpaddor som simmade runt vilket jag blev glad över för mitt mål med dykningen var att se en sköldpadda. När vi kom upp till vattenytan igen var jag sjukt lättad! Vet inte om jag någonsin kommer dyka igen just för att jag hela tiden var rädd, men annars så var det otroligt häftigt och vackert!

När vi kom till tredje och sista stoppet så var det dags för oss att snorkla igen. Denna gång låg korallreven väldigt högt upp på vattenytan så man låg nästan och flöt på dem. Vi såg ännu mer häftiga fiskar och sedan såg vi även några hajar! Trodde att jag var sjukt rädd för de djuren men först och främst var det små hajar. Hade nog varit helt annorlunda om det var en vithaj som simmade nedanför mig. Sedan upptäckte jag att när jag såg en haj så simmade jag efter och kände mig inte alls rädd. Det var bara häftigt! På vägen hem hade jag proppat i mig åksjukstabletter så hemresan var mycket härligare. Jag filmade och tog kort med min Gopro när vi snorklade så om ett litet tag kommer jag lägga upp bilderna från det! Hej så länge!

Palm Cove Beach

Palm Cove - ett riktigt paradis! Titta bara på bilderna. Vi hoppade på en buss på morgonen och åkte i ca 40 minuter tills vi var framme på den finaste stranden med palmer överallt, flera mysiga restauranger och varningsskyltar för krokodiler hehe. Vi fick inte simma vart vi ville heller, eftersom det fanns "jellyfish" i havet + krokodiler också förstås. Men så fint det var. Vi badade, solade, badade, tog en promenad och sedan satte vi oss på en restaurang och åt mat innan vi åkte hemåt. Jag beställde in en hamburgare med friterade champinjoner, sallad och soltorkade tomater. Den slank ner väldigt snabbt. Härlig dag!

Bye Cairns

Hej! Just nu sitter jag och Emma på ett café och äter avacado mackor medan vi njuter av våra sista timmar här i Cairns. Om ett litet tag hoppar vi på greyhound bussen som kommer ta oss till Townsville. Det ska finnas wi-fi på bussen så då kommer jag att slänga upp fler bilder från de senaste dagarna, när vi bland annat var på en helt fantastiskt vacker strand och sedan när vi åkte båt ut till revet igår för att snorkla samt dyka :) Stay tuned...

the lagoon

Denna lagun är en dröm, mycket tid har spenderats här!

Kuranda

Jag och Emma har inte riktigt kommit över "the jetlag" än. När klockan är ca 17.00 här blir vi jättetrötta och tar oss en powernap på 1h. Men när klockan väl ringer och vi ska upp så somnar vi bara om istället. Så våra kvällar har alltid slutat med att vi ligger och sover. Vi vaknar istället några gånger mitt på natten innan vi somnar om. Något som är bra dock är att vi kommer upp tidigt på morgnarna, vid 07-tiden är vi uppe och gör oss i ordning.

Igår vaknade vi tidigt, åt mango till frukost (jag måste visa er frukt och grönsaksmarknaden som ligger bredvid där vi bor, det är helt amazing! Man kan exempelvis köpa 6st avacados för 2$ eller få en hel låda med små mangos för 2$ !!) och när vi var klara gick vi till tågstationen, köpte oss varsin biljett till Kuranda och hoppade på det gamla fina tåget som tog oss igenom djungel, tunnlar och vattenfall. Det var supervackert verkligen! Väl framme i Kuranda gick vi bland marknader och affärer, det var mestadels turistaffärer där de sålde kängurupäls, läder och det fanns även uppstoppade krokodiler :( Restaurangerna sålde både krokodilkött, grodor osv men när vi skulle äta lunch tog jag det jag brukar äta utomlands, en god sallad och sedan en korg med pommes till! Vi fick se krokodiler, ormar, klappa en koala och försöka mata kängurur. Vart dock lite besviken för jag trodde att djuren skulle vara vilda och inte sitta i burar, men men. Höjdpunkten med dagen var nog ändå tågresan, så fin!

Lagoon

Vår söndag spenderades mestadels vid Cairns Esplanade lagoon vilket är som en jättestor allmän pool som låg precis vid havet. Vem som helst kunde bada där och vattnet var precis lagom kallt och svalkande. Solen låg på hela dagen och det var 32 grader i luften! Jag smörjde mig med solkräm nästan hela tiden, ändå lyckades jag bränna mig haha. Min rumpa och bakbenen är helt röda så det var inte jättebekvämt att sova inatt. Just nu är vi i Kuranda och väntar på att bussen ska ta oss hemåt. Jag ska berätta mer om Kuranda senare, då kommer det även bilder på koalabjörnar, kängurus mm :)

Cairns

Vilken lång resa till Cairns. Det var så många kontroller på vägen och när vi var framme var vi tvungna att skriva på papper, de hade en hund som fick lukta på oss medan vi stod på rad, det fanns vakter som om och om igen kollade på våra pass och boarding cards... Trodde att jag aldrig skulle komma ifrån flygplatsen haha men tillslut så. Möttes av sol och värme när vi gick ut från flygplatsen och sedan fick vi skjuts till vårt hostel. Vårt rum är inte klart förrän klockan två så när vi kom hit tidigt på morgonen lämnade vi packningen och begav oss ut på en promenad. Vi gick till hamnen, längs vattnet och köpte med oss middag + frukostmat så att vi har det redo. Sedan har vi i några timmar suttit här och väntat på rummet. Snart är det nog klart och då ska vi ta en liten tupplur. Både jag och Emma är jetlagged så vi behöver sova en liten liten stund ;) Här kommer bilder från vår promenad!

Hongkong

Då har vi mellanlandat i Hongkong! Resan hit gick förvårnatsvärt snabbt eftersom vi flög på natten och därför sov vi mestadels av resan. Vi tittade även på film, "La la land" vilket var en fin film men inte så bra som jag hade hoppats på. De serverade middag och frukost och man fick varsin filt och kudde vilket jag var glad över. Känns som om jag alltid behöver filt på flyg eftersom det alltid blåser kallt. Nu har vi i alla fall några timmar på oss att ta det lugnt innan vi hoppar på nästa och sista flyg som tar oss till Cairns. Klockan är 17.00 just nu och flyget går vid 21.00. Annars då, känns lite coolt att det är första gången som jag är utanför Europa. Får mig att vilja resa till fler länder för att uppleva andra kulturer, naturer och levnadssätt.

I Finland atm

Nu är vi äntligen påväg, påväg till Australien. För tillfället sitter jag och Emma på flygplatsen i Helsingfors och väntar på vårt nästa flyg. Den går inte förrän kl 23.45 (finsk tid) så vi har en stund kvar här. Nästa flyg går till Hongkong och sedan ska vi byta en sista gång till Cairns. Är så taggad på att komma iväg på en semester, komma iväg till värmen! Det ska dessutom bli så spännande att komma iväg till ett främmande land och bara få uppleva och utforska. Vi hörs!

Vänner och dans

Igår träffade jag mina vänner hemma hos Therese där vi åt sushi och morotskaka, skrattade och myste. Efteråt gick några av oss ut och mötte upp kusinen + några andra på baren The Queens. Vi satt där en stund och drack innan vi gick vidare till Excet för att dansa. Just nu är Rebecca här hemma hos mig och vi har ätit majskolvar och legat skrämda på golvet för att vi trodde det skulle bli inbrott. Vi har hört dunsande läten på taket och andra ljud så vi var ganska så uppskrämda där ett tag hahah. Men nu är allt lugnt tack o lov. Dags att sova, är så trött. Hoppas att ni har haft en bra helg och godnatt med er xx