Home

Ja, då var man hemma igen. Sedan jag kom hem har jag varit majoriten av tiden hos Seth, jag har varit på brunch hemma hos Emma tillsammans med henne och Olivia. Sedan har jag även varit hemma, kopplat av, städat och gosat med djuren. Idag ringde jag till jobbet och bad de hjälpa mig med inloggningen till mitt schema då de hade ändrat till en ny hemsida. Så nu har jag lagt in mig på tider och redan blivit bokad. De frågade mig även om jag ville ha månadsvikariat men jag vet inte riktigt hur länge det är, har även dålig koll på hur mina framtidsplaner blir, vad jag vill hitta på osv. Men några månader med vikariat skulle nog inte skada. Dock är det så jäkla skönt att bestämma exakt hur jag vill jobba, då jag ändå får jobbtider precis när jag vill. I alla fall, det har jag gjort idag. Just nu håller jag på att baka semlor för första gången. Blir de lyckade kommer det väl upp en bild med länk till recept senare. Sedan ska jag och Bellis ut på promenad och möta mamma som går från jobbet. Och ikväll blir det äntligen lite träning på gymmet. Min kropp behöver det nu.

Blackberry + blueberry smoothie

1 banana

2 dates

1 dl blackberries

1 dl blueberries

1 tbsp cacao nibs

1 tbsp chia seeds

2 dl oatmilk

1 dl planti soygurt (blueberry taste)

Roadtrip to Kuta

En av de sista dagarma i Bali blev det en resa till Kuta. Vi hyrde en taxi som tog oss runt till de olika turistvänliga ställena. Först åkte vi till en silverby. Där kunde vi få se när de gjorde smycken och vi var även inne i affären och handlade. Hittade varsin ring åt mig och mamma. Därefter åkte vi vidare till ett vattenfall. Vi badade inte där då vattnet var ganska så smutisgt men vattenfallet var allt vackert och stort. Och naturen runt omkring, fantastisk! (som ni kan se på bilderna). Vi åkte vidare till The Monkey forest där det sprang runt mängder med apor. De största var lite läskiga men de små var hur söta som helst. De satt och klia sig på magarna och hoppade runt bland oss. Sista stoppet blev till ett risfält. Så fint det var där!! Vi åt först mat innan jag och Rosanna betalade för att få gunga på en sån där stor gunga bland risfälten! Sedan hittade vi ett litet ställe där de sålde olika tesorter och "bajskaffe" som Jessica prövade. Jag vågade dock inte dricka detta bajskaffe haha, men njöt istället av vyerna!

En dag på spa

På lördagen spenderade vi vår dag i Seminyak där vi gick till ett spa som hette Body works. Jättefräscht och bra! Jag bokade in manikyr, vaxning av ben och en 60 min ryggmassage. Allt det landade på 590kr vilket inte är dåligt då endast en massage hemma kan ligga på över 1000kr. Jag tog en väldigt neutral färg till mina naglar och de blev jättefina. Vaxningen gjorde sjukt ont men det var bara att bita ihop då jag hade sparat ut håren på benen länge, just för att jag ville vaxa dem här i Bali. Massagen var både skön och lite smärtsam, hon använde massor med oljor och knådade ut knutarna på ryggen. Efter spat gick vi ner och tittade på stranden, vi tittade i butiker och jag hittade både en baddräkt och en jumpsuit som jag fick med mig hem. Inte billigt i den butiken, men så värt det. Jumpsuiten är helt underbart skönt och fin! På kvällen när vi kom hem igen gick vi till vår stammis restaurang som ligger bredvid hotellet. Beställde som vanligt in indiskt, kikärtsgryta, ris och naan bröd. Sedan blev det en tidigt natt då vi nästa dag skulle upp tidigt igen.

Padang padang beach

I fredags åkte vi till en rekommenderad strand en bit bort från Kuta centrum. Stranden hette Padang padang beach och var en söt liten strand som var fin och ren. Något man måste leta efter här i Bali är rena stränder... vår närmsta strand från hotellet där vi bor är full med plast (har aldrig sett något liknande) så där vill man inte vara. Men denna strand som vi åkte till var riktigt fin. Vi solade och badade och vattnet är fruktansvärt varmt här i Bali. Skulle man jämföra med Australien skulle vattnet där vara superkallt jämförelse med detta. Här i Bali svalkar det knappt så man kommer lätt i. Vi såg massor med apor som sprang runt och skrek och välte sopor haha och vi vandrade runt i fina småbutiker och åt sushi till sen lunch.

Last stop

Hej Bali! Nu är vi framme på vår sista destination denna resa. Sorgligt, samtidigt som det ska bli skönt att komma hem. Jag älskar att vara ute och resa och se fantastiska delar av världen, vara i värmen där kroppen njuter och bara må bra. Men nu har vi varit iväg i 2,5 månader och jag saknar familjen, djuren, pojkvännen, vänner och min sköna säng. Samt köket. Haha längtar efter att laga mat i mitt älskade kök. I alla fall, här i Bali har vi njutit av spa och massage, vi har åkt runt och besökt olika ställen på ön, solat och badat. Men mer om det senare i andra inlägg. Kram

Vineyard and golf

En av dagarna i Perth åkte vi till en vingård där vi åt lunch och drack vin. Rosanna var sjuk den dagen så hon låg hemma och vilade, men vi andra åkte iväg ut på landet. Det fanns fullt med vingårdar och odlingar där och det var så vackert. Vi stannade till vid ett ställe och åt lunch + prövade lite viner. Sedan åkte vi till en golfbana där vi spelade golf (med lite större golfbollar än vanliga). Vi hade det jättekul! En supervarm dag men så roligt! På kvällen mådde Rosanna lite bättre och då lagade vi mat åt Janet och Tony. Det fick bli mitt pad thai recept med vårrullar. Det var vår sista heldag med dem och de har tagit hand om oss så väl så nästa dag innan vi skulle till flygplatsen gick vi ut och köpte blommor och ett doftljus som tack.

Loving Perth

Crystal cave and kangaroos

Tony och Janet visar oss runt här i Perth och tar oss till olika ställen. Idag åkte vi till en park där vi fick se koalor och kängurus. Jag och Rosanna var även nere i en droppstensgrotta vilket var väldigt häftigt. Vi har åkt bil längs kusten, sett en massa fina hus och havet är helt fantastiskt. Kritvit sand och superblått vatten. Vi stannade och åt lunch på en restaurang där de hade mat för alla. Det fanns en vegansk meny även för mig och jag beställde in en nourish bowl vilket var fantastiskt gott! Och nu på kvällen har vi suttit och pratat i timmar och druckit te. Vi sitter och samtalar i flera timmar varje kväll, det är så intressant och man har så mycket att säga. Dessutom är de väldigt pratsamma vilket är roligt :) Imorgon ska vi ut med en båt vilket ska bli härligt. Får inte glömma att ta åksjukstabletter bara, kram

Perth

Hej från Perth! Jag och Rosanna bor hos min mammas kusin och hans fru här och de skämmer bort oss så. Ni kan nog inte förstå hur härligt det är att få bo hemma hos någon efter att ha levt på olika hostel under en lång period. Vi har vårt egna rum och eget badrum med en härlig dusch. De bjuder på mat, de kör oss vart vi än vill åka och är så snälla och roliga. Vi är här en vecka och tiden går så snabbt. Endast 4 dagar kvar innan vi reser vidare till vår sista destination...

Blue Mountains

Innan Byron åkte vi upp till våra vänner i Blue Mountains. Vi träffade Lachlan och Dan i Hawaii och vi valde att sedan åka hem till dem och hälsa på när vi kom till Australien. De bor vid Three sisters så de visade oss runt där, vi badade i vattenfall, gick på små hikes, åt middag med utsikt över nationalparken och sov sedan över hos Lochlan. På morgonen åt vi brunch på ett café innan vi tog tåget hem till Sydney igen. Efter Byron träffade vi dem igen, men denna gången kom de till Sydney. Vi åkte över till Manly, åt lunch där och tog sedan färjan tillbaka eftersom det var dåligt väder den dagen. Vi drog istället till en spelhall, bowlade och spelade spel. Vi har haft det så himla roligt med dem och jag hoppas att de någon gång kommer till Sverige för att hälsa på!

Byron

Vi hade två heldagar kvar i Byron efter festivalen så vi vandrade upp till the lighthouse, en hike som blev väldigt lång (tror vi tog 25 000 steg den dagen), vi badade och solade, åt god vegansk mat och tittade runt i butikerna. Älskar Byron, stämningen, de fint inredda affärerna, mycket veganskt mm. Jag och Rosanna fick en liten surf lektion av Stu, provade bara några fåtal gånger men tycker det är lika svårt som jag minns det från förut. Vi får se om vi bokar in någon surfing i Bali. Vågorna är så starka och att hålla koll på en bräda + sin egna kropp, det funkar inte riktigt för mig heh. Men det ser så jäkla coolt ut, de som bara surfar på vågorna som om det vore det lättaste man kunde göra! I alla fall, sjukt bra dagar i Byron. Nu är jag och Rosanna tillbaka i Sydney och har två dagar kvar här innan vi tar flyget till Perth. Vårt näst sista stopp och vi har fått turen att få bo hos min mammas kusin medan vi är i Perth vilket är supersnällt!

Falls festival

Gott nytt år i efterskott!! Wow, 2019 nu!

Vi har kommit tillbaka från några dagar i Byron Bay och vi har haft det så roligt! Vi har tilllsammans med Hannah och Stu sovit på en campingplats, jag och Rosy i ett tält och de andra i sin van. I tre dagar har vi varit på Falls festival och spenderat eftermiddagarna och kvällarna där, lyssnat på artister, druckit och gått runt på festivalen. På morgnarna har det blivit bad i havet, precis bredvid vår camping. Vattnet har varit så härligt och det har varit fint och soligt väder varenda dag. Det blev mycket bilder från festivalen då det alltid är roligt att klä upp sig/sminka sig och på den sista dagen var det sjukt bra artister som spelade, Toto, Amy Shark och Vance Joy!